Wednesday, February 25, 2009

Menghasut?! Sogok?! Hurm...

Salam buat semua...

Sebenarnya sekarang ni aku sedang bertungkus lumus untuk menyiapkan assignment accounting yang dijadualkan hantar esok malam. Sedang khusyuk aku menaip balance sheet, tiba-tiba terlintas satu benda difikiran aku (klu leh terlintas benda lain time wat keje, tu kira khusyuk ke? hehe...) iaitu apakah makna penulisan sesebuah cerita dan bagaimanakah cara untuk menjadikan sesuatu penulisan itu berkesan?

Hurm... korang tau tak pe jawapan yang muncul difikiran aku tadi? Jawapannya adalah hasutan. Erk? Hasut? Macam mana tu ek? Gini, maksud menghasut kat sini bukanlah seperti definisi hasutan itu sendiri yang lebih menjurus ke arah perkara-perkara yang bersifat negatif. Maksud aku kat sini adalah sekiranya seseorang penulis itu ingin menulis dengan berkesan maka dia perlu pandai supaya menghasut pembaca untuk menjiwai watak, suasana serta perasaan yang sedang bermain dijiwa watak tersebut. Pemilihan perkataan, penggunaan ayat yang sesuai serta mampu menggambarkan plot cerita tersebut amatlah penting. Apabila semua ini sudah lengkap maka cerita tersebut sudah bersedia untuk menyogok serta menghasut pembaca akan ideologi atau penceritaannya yang tersendiri.

Huhu... Peliklah kan? Dalam aku tengah sibuk-sibuk dengan tugasan, boleh pulak benda-benda gini terpacul kat dalam pemikiran aku nih. Erm, Lea tak tau dan tak bape pasti sama ada apa yang Lea katakan di sini adalah benar atau tepat. But, inilah perkara yang bermain-main difikiran Lea dan secara spontan terketuk di dada blog ini sebaik sahaja jari-jemari ini dilabuhkan ke atas butang-butang papan kekunci yang comel ini. Hehe...

Waniiiii!!!!! (Alamak, akal waras telah datang dan memanggil untuk Lea kembali meneruskan kerja-kerja yang terbengkalai tadi... Hehe... Insyaallah, klu idea-idea pelik ini datang kembali, Lea akan merepek-merapu di sini lagi... :D)

Kongsi rahsia:

Antara dua kesalahan tanda baca yang paling kerap Lea ulangi dan kadangkala dilakukan tanpa sedar dan sengaja adalah (...) dan (,"). Apa maknanya tu? Huhu..

Kata zIngGoF, tiada titik dua dalam penulisan. Yang ada hanyalah titik tiga. Adalah lebih baik gantikan titik tiga dengan tanda koma (,).

Kata Abang Khar a.k.a SF pula, tanda koma dalam sesuatu penulisan dialog adalah dihadapan atau sebelum tanda penutup kata dan sekiranya dihujung dialog tersebut terdapat tanda baca lain seperti tanda seru (!), tanda koma (,) tidak diperlukan sebelum penutup kata.

Jeng... jeng... jeng.... (Aku hanyalah penulis amatur yang baru belajar mengenal dunia...)

No comments:

Post a Comment