Sunday, January 11, 2009

Stress or Burnout?

Termasuk malam tadi, dah hampir tiga empat kali aku nangis. Sumenye gara-gara stress dengan assignment n benda-benda 'bodoh' yg seakan nak menguji diri aku. Malam tadi aku frust sgt bila percubaan aku sejak tiga hari yang lalu untuk send email 'assignment' pd Kak Liz gagal buat sekian kalinya. Dah habis daya percubaan yang dah aku lakukan, tapi kenapa semuanya akhirnya menemui kebuntuan? Sampaikan semalam aku dh terasa seperti nape semua ni dengki dengan aku? Memang sengaja nak kenakan aku ke? Memang sengaja nak timbulkan masalah dalam hidup aku? Ya Allah, tak baik aku berfikiran macam tu.. Tapi sungguh, aku dah terlalu kecewa.. Aku dah cuba sebaik mungkin untuk menjadi yang terbaik. Aku dh cuba yang sebaik mungkin untuk terus tabah menghadapi liku-liku dan cabaran [yang memang dh diketahui akan hadir once aku dh buat keputusan untuk terima tawaran untuk sambung ke peringkat master].

Aku dan air mata (nangis sebab tensen!!) memang dh tak dapat nak dipisahkan. Memang dh jadi tradisi untuk aku menangis2 macam ni. Rasanya bapak dengan mama pun mmg dh faham sangat dah perangai aku ni. Waktu matrix dulu aku nangis, waktu degree kat UTM aku nangis, waktu dalam Palapes (penat layan karenah dak skuad + karenah jurulatih + gaduh dengan shah) pun aku nangis. Dan sekarang, buat sekian kalinya aku nangis lagi dengan dengan harapan tekanan perasaan yang sedang melanda diri aku ni akan berkurangan? Ye ke bila nangis akan kurang rasa bebanan di hati?

Actually malam tadi aku dh cakap kat bapak yang aku nak balik umah tapi pagi ni, bila aku fikir-fikirkan semula macam xjadi je aku nak balik rumah. Keje aku berlambak-lambak. Aku risau, kalau aku balik rumah nanti banyak keje yang still tergendala. Aku jadi serba- salah. Untuk terus tinggal di USM aku risau tensen aku ni terus berpanjangan, tapi untuk meninggalkan beban tugas yang menjerut perasaan ni aku tak sampai hati, takut rasa seolah-olah akan membuang masa. Serabut aku memikirkan semua ini..!!

Sejarah telah membuktikan, walaupun setiap tahun pengajian aku diiringi dengan air mata yang bukan sedikit namun aku masih berjaya untuk melalui setiap halangan dan cabaran yang mendatang. Dan buat sekian kalinya, aku berharap pada kali ini sejarah itu akan terus berulang. Biarlah aku nangis sampai bengkak mata sekali pun but hopefully pd pertengahan 2010 nanti aku tetap akan menyarung jubah konvokesyen bersama rakan-rakan yang lain.

Doaku;

Ya Allah kau bantulah aku, hamba-Mu yang lemah ini..
Ya Allah ya Tuhanku, Kau permudahkanlah segala urusanku..
Ya Allah yang maha pemurah, Kau berkatilah akan pembelajaranku..
Kau redhailah akan segala usahaku.. Kau perkenankanlah segala doa-doaku..
Sesungguhnya Engkaulah Tuhan sekalian alam..
Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..
Sesungguhnya tiada lagi tempat untuk aku sandarkan harapan..
Semoga aku dipermudahkan jalan.. untuk terus melalui liku-liku kehidupan yang telah Engkau hadiahkan buat diriku..
Semoga ia membawa manfaat pada diriku..
Amin.. Amin.. Amin.. Insyaallah...

2 comments:

  1. hallu lea...
    be strong gurl la......

    think +ve...

    nangis tu ibarat 1 terapi..
    tapi klu dah asik nangis je...
    ade mslah sket nangis...
    mslah sket nangis...

    dah x macho la lea...

    smstinya ada mslh nak nangis....
    lea leh release tensen ngan p jog,,layan movie kelaka..or ubat mujarab loli p kaco kwan2...
    hahaha...

    bile kite gmbirakan kwn..otomatik tensen kita akan hilang...

    u can try it....

    go lea..go lea...

    byk lagi cabaran lebih tough di depan nati...

    loli always beside u..
    (spiking konon,,piiiraaahhh)

    hahahaha..

    tek k lea...

    ReplyDelete
  2. thanx loli.. erm.. xperasan ke? setiap kali lea tensen mmg loli kena kacau? wahaha.. sabo jelah.. tulah sape suh bg idea suh kacau org.. sendiri tau ingt la.. wahaha.. :p

    ReplyDelete