Tuesday, March 31, 2009

Malam yang sedih

Malam ini merupakan satu malam yang sedih. Setelah berlakunya satu salah faham dengan seseorang, kemudian pula aku menerima berita bahawa kawan sekolah aku dulu sakit. Entahlah... Diamanahkan untuk tidak menceritakan penyakitnya pada kawan rapat yang lain merupakan suatu janji yang agak berat. Tapi tak mengapalah, buat masa ni aku just doakan agar andaian awal doktor tu nanti salah dan dia cepat sembuh. Sempat gak la aku 'leleh air mata' mlm ni.

Hurm... sumenya berlaku secara bertindih-tindih. Aku tak tahu sama ada aku sendiri yang emosi atau memang aku sgt sedih akan berita itu. Tambahan pula, sebelum aku diberitakan dengan berita sedih tu kita orang recall kenangan ketika zaman sekolah. Sedih, sedih, sedih... Tak ada bait lain yang boleh aku gambarkan apa yang aku rasakan sekarang ini. (Boleh pulak background music aku lagu Sekuntum Kemboja yang Gugur - Hijjaz. Lagi la nak leleh jadinya...)

Kata dia, aku dah banyak berubah sekarang. Dah tak macam wani yang dia kenal time sekolah dulu. Ye ke? Aku rasa aku masih orang yang sama tapi katanya tidak. Malam ni jugak, suatu kisah yang selama ini menjadi rahsia telah terbongkar. Aku tak sangka, semuanya suatu aturan oleh mereka. Akibatnya, aku dan 'dia' sentiasa berperang (walaupun peperangan itu adalah hasil ciptaan aku sendiri). Korang mungkin tak faham dengan apa yang aku cuba perkatakan ini. Tapi itulah hakikatnya. Akibat terikat pada sebuah janji maka aku tak boleh bercerita di sini bersama identiti.

Apa pun, buat Aini, Faiz, Linda dan Nuar; biar apa pun yang berlaku dulu, korang semua tetap berada dalam kenangan. Tak pernah dilupakan. Biarlah seribu tahun menyepi tapi untuk melupai nama-nama ini adalah suatu yang mustahil (insyaallah selagi diberikan kewarasan oleh Allah). Korang semua mempunyai tempat masing2 dalam diri ini.

Secebis pesanan buat

Aini - walau di mana awak berada, kita orang di sini sentiasa tertanya-tanya akan perkembangan diri awak. Mungkin awak telah lupakan kita orang semua but buat kita orang di sini masih lg mengingati janji 'Reunion 5 thn' kita. Hope janji kita dulu akan tertunai suatu hari nanti.

Faiz - aku doakan yang terbaik buat ko. Semoga sentiasa dirahmati oleh-Nya. Terima kasih atas sokongan serta sikap ambil berat yang sentiasa ditunjukkan selama ini. Aku sangat-sangat menghargainya.

Linda - terima kasih kerana masih lagi sudi memelihara hubungan persahabtan ini. Semoga persahabatan kita ini akan sentiasa dirahmati oleh-Nya. Tiada yang lebih indah melainkan detik-detik kita bersama dulu.

Nuar - antara kita pernah terselit sebuah kisah. 'Peperangan' antara kita tidak pernahkan sudah. Biar apa pun yang pernah aku katakan atau aku lakukan, namun hakikatnya aku tidak pernah alpa untuk mengenang kau sebahagian daripada kemanisan zaman sekolah. Cumanya, seandainya kita ditakdirkan untuk bertemu kembali, hanya satu jek yang aku nak katakan, "aku mintak maaf sekali lagi."

Mengapa kenangan yang indah tiba-tiba boleh mengundang air mata?

4 comments:

  1. hmm..
    hope wani sabar ok..
    ALLAH x turunkan musibah klu umatnya x dpt tanggung....

    ReplyDelete
  2. hi lea..

    smua tu dugaan hidup Allah nak mguji kita, smada kita sabar atau tidak. smada kuat x iman kita.. istifar banyak2 sbb ianya bole mdamaikan hati kita..

    ingat lea..stiap kejadian ada hikmahnya, yang kita sndiri x tau..

    ReplyDelete
  3. sabar banyak2 ye wani.
    jgn sedih2 lg.

    bkn hidup namenye lau takde ujian. bkn pershbtn namenya lau tak diuji dgn air mata. bkn kenangan namenye lau tak menyentuh hati.

    ReplyDelete
  4. Salam Lea, mereka tak tahu apa yg Lea fikirkan saat ini sepertimana Lea sendiri tak tahu apa yg sedang mereka fkirkan.. jadi apa2 pun sabar ye.. dan don't sad2..

    ~Putri Lily~

    ReplyDelete