Sunday, July 26, 2009

Serabut... Serabut...

Argh!! Musim serabut nampaknya telah kembali lagi. Aku kini baru berada di minggu ke-4 dalam semester 2009/2010-1 tetapi rasa serabut bagaikan sudah terpintal di benakku ini. Sukar sungguh untuk diuraikan. Kerja makin menimbun tapi untuk menyiapkannya amatlah sukar. Setiap minggu ada tugasan baru namun tugasan minggu-minggu yang lalu belum tentu aku dapat siapkan. Jadi, bagaimana nih?

Subjek Corporate Finance menjadi tunjang kepada rasa serabut yang sedang aku alami ini. Di dalam kelas, aku tidak dapat faham apa yang sedang dipelajari. Semuanya dirasakan bagai alien dan masalah juga turut hadir daripada Financial Calculator aku. Entah kenapa susah betul untuk mendapatkan jawapan yang betul sedangkan semua maklumat yang diperlukan telah pun aku masukkan. Argh!! Bosan gini.. Dah la mahal kalkulator tu.. tp hampeh tol! Wat sakit hati je...

Masalah kedua aku adalah dengan subjek Research Methodology. Untuk subjek ini tiada peperiksaan tetapi aku kena submit proposal untuk Management Project yang bakal aku ambil sem depan. Payah betul aku nak dapatkan topik. Sedangkan aku perlu menghantar topik dan abstrak pada 31/7 ni. Dah tak lama lagi. Aduh! Macam mana ni? Tajuk apa yang aku nak wat ni? Macam-macam tajuk muncul dalam kepala otak ni tapi satu pun rasa macam tak sesuai.

Kemudian kelas Marketing Management plak menyumbangkan masalah. Expectation lecturer yang terlalu tinggi telah memberikan tekanan. Pembentangan untuk after mid sem ni pun aku tak tau la nak gunakan company apa. Payah betul kalau semua lecturer assume yang student dia dah keje n mudah-mudah untuk mendapatkan maklumat dalaman sesebuah organisasi. His! Setiap kali kena wat tugasan yang macam ni, mesti wat aku rasa stress!!

Lastly subjek Advanced Statistics. Sebenarnya subjek ni tak adalah terlalu menyerabutkan kepala. Tetapi, subjek ni punya assignment banyak gila. Dan, aku plak selalu gagal untuk menyiapkan tugasan ni sebab aku dah cukup serabut dengan masalah-masalah tiga subjek yang lain. Isk3... Macam mana ni? Mujurlah subjek ni punya tugasan perlu dihantar pada hujung semester. Jadinya ok lagi la...

Dalam banyak-banyak sem, aku rasakan sem nilah yang paling mencabar. Memang gila rasanya. Klu ikut pada perkiraan tempoh masa aku kat sini, tolak sem ini aku ada lagi satu sem panjang dan satu sem pendek untuk selesaikan MBA ni. Tapi makin mendekati hujung tempoh perjuangan ini, rasa bagai terketar-ketar pula untuk melangkah hatta untuk satu tapak cuma. Sungguh. Berat dan benar-benar menguji tahap kesabaran.

Kadangkala timbul juga rasa putus asa. Namun, mengenangkan harapan serta pengorbanan yang telah dicurahkan oleh mama dan bapak serta adik-adik tersayang, maka aku gagahkan jua untuk terus melangkah. Entah sampai bila aku boleh bertahan sem ni.. Hehe... Kalau tak mampu dah nanti rasanya macam biasa la kot... n****s. huhu...

Entahlah... Yang pastinya aku benar-benar serabut. PTPTN pun sama jugak wat hal. Dah hampir satu bulan semester telah bermula tetapi duit belum masuk lagi. Aku sangat-sangat perlukan duit tu sebab nak beli laptop untuk kegunaan bagi subjek stat dan rm... tapi PTPTN ni terhegeh-hegeh plak nak masukkan duit. Hish! Lagi la aku serabut. Benci tol gini...

Bismillahirrahmanirrahim
Ya Allah, bantulah hamba-Mu ini...
Permudahkanlah urusanku ini...
Sesungguhnya hanya Kau yang berkuasa ke atas segalanya...
Perkenankanlah doaku ini...
Amin Ya Rabbal 'Alamin...

Semoga kakiku ini masih teguh untuk terus melangkah dan bangkit semula seandainya aku tersadung lalu tersungkur.


No comments:

Post a Comment